Anca & Silvia Negulescu

Anca & Silvia Negulescu
El spunea mereu că una dintre noi e lumina și cealaltă e întunericul.

S: Ne-am născut și am crescut în cartierul Copou, la doi pași de Școala Carol I, puțin mai jos de liceul Negruzzi. Am avut o copilărie frumoasă, cel puțin în prima parte a ei, până când tatăl nostru a suferit un AVC. Eram destul de mici, eu aveam zece ani, Anca avea 14. Au urmat apoi niște ani mai grei, dar am avut noroc că mama noastră este o persoană foarte puternică. Tata a rămas cu sechele, cu o pareză pe partea stângă. Asta și din cauza stilului de viață, era avocat și avea un program destul de stresant, fuma foarte mult.

Tata, fiind mai în vârstă, ne-a dat o educație un pic diferită de copiii de vârsta noastră, de la poveștile pe care ni le spunea din copilăria lui, la fotografiile pe care ni le arăta și până la ora de muzică simfonică de sâmbătă și duminică, pe care o ascultam, indiferent dacă aveam chef sau nu, la cinci, șase sau șapte ani. Dar a fost o bază foarte faină. (Silvia)

A:  Având în vedere că am locuit atât de aproape de școală, nu prea ieșeam din zona aia: Copou, Centru. Și cam atât. Erau cartiere în care n-am intrat niciodată. Eu, cel puțin, până am început școala de șoferi, habar n-aveam, doar Copou, Strada Gării și Piața Unirii, atât știam.

S: Cât eram foarte mici ne jucam în curte, după care Anca a crescut, iar eu a trebuit să-mi găsesc propriile activități. Și așa m-am împrietenit cu un copilaș de pe o stradă paralelă cu a noastră, stradă pe care se află și Școala Carol I. Erau mulți copii pe strada aia, acolo îmi făceam veacul, de dimineața până seara, vara cel puțin, pentru că nu prea treceau mașini. Eu am rămas să locuiesc în casa în care am copilărit. Acum e foarte circulat pe acolo, e de-a dreptul periculos, dar când eram mici nu cred că erau zece Dacii în tot orașul.

Noi nu avem rude, tata a fost singur la părinți, mama la fel. Acum suntem doar noi trei – noi, două, și mama – dar ne-am făcut foarte mulți prieteni. Ștef, soțul meu, are un milion de rude. Când l-am cunoscut și ne-am dus la el în familie, am auzit vreo douăzeci de nume. Îmi vuia capul, nu eram obișnuită cu genul ăsta de familie. Dar e fain, îmi place. Mi-aș fi dorit să mai avem un frate sau un verișor. (Silvia)

A: Perioada liceului a fost destul de frumoasă, dar n-aș putea spune că a fost cea mai frumoasă.  Ne-am făcut prieteni, însă sistemul era destul de rigid, profesorii cu o direcție din asta care umilea elevii, cu foarte multă competiție.

S: …Se mergea pe teroare, chiar dacă erai copil studios. Și chiar ne gândim unde să-i dăm pe copiii noștri, să găsim o variantă unde să meargă cu drag la școală, să aibă aceeași frică, situații prin care noi am trecut, că urmează nu știu ce materie sau profesor.

Când eram niște copile

A: Sistemul de stat încă are aceleași valori, încă se țipă la copii, încă sunt pedepse. Și la Negruzzi, din câte am înțeles de la cliente, e cam același lucru. Cu toate că sunt profesori mai tineri, nu s-a schimbat foarte mult. Și, da, ne-am dori altceva pentru copiii noștri.

S: Eu am făcut parte dintr-o clasă foarte puternică în I – IV și învățătoarea, deși era foarte severă, eu am îndrăgit-o. Dar în clasele V – VIII a început teroarea. Ceea ce mi se mai pare cumva nu că deranjant, ci inutil și nepotrivit, e că se încurajează chestia asta cu hainele de firmă, cu telefoanele scumpe, de la clasa a cincea. Dar asta e o chestie specifică pentru Negruzzi.

S: Dacă mă raportez la generația mea, cei din generația mai tânără, de 20 de ani și cei de 20 plus, sunt foarte diferiți de noi, când aveam vârsta lor. Aduc alt parfum, sunt parcă mai deschiși, mai prietenoși, se acceptă așa cum sunt, indiferent de modul de exprimare, de vestimentație. Și-mi place chestia asta la ei, sunt atentă, îi observ și văd că-s pestriți, că-s colorați, nici n-ai spune că fac parte din același grup, același anturaj. Și mă gândesc deja cum o să fie al meu.

A: Așa este, au mai multă acceptare față de orice și sunt mai blânzi unii cu alții. Când aveam noi 20 de ani, în Iași era stereotipul ăla, că fata de 20 de ani trebuie să arate într-un fel, erau plăcute, clar, cele slabe sau cele blonde. Acum nu mai există treaba asta, acum ei se acceptă, fie că-i slabă, că-i mai plină, că-i înaltă, că-i scundă.

În generația pe care am cunoscut-o noi, prin prisma tatălui nostru, erau oameni destul de self-centered, destul de egoiști. Aveau ideea asta, că trebuia să fii dintr-o „familie bună”. Nu conta că a venit cutărica dintr-un sat și a învățat și a ajuns pe puterile lui undeva. Ca să faci parte din anturajul lor, trebuia să îndeplinești anumite criterii. Mai acceptau pe alții din afară, dacă persoanele respective se căsătoreau cu cineva “de familie bună”, cum spuneau ei, dar apoi îi judecau tot timpul. Însă e vorba de o generație care a cam dispărut.

S: Da, când a murit tata, am simțit că parcă a murit o lume, fiind vorba de un om născut totuși la 1927. Era altă lume, el a trăit cu ponei, la conac, a prins războiul, a făcut liceul odată cu Regele Mihai.

Studiile

A: Ambii noștri părinți au fost avocați – mama încă este – și dorința lor a fost să urmăm Dreptul. Chestie care nu s-a concretizat. Eu am studiat vreo doi ani de Drept, după care m-am reprofilat. Mi-am dorit Design Vestimentar și, după o pregătire de vreo trei săptămâni la desen, am intrat la Universitatea de Arte. După care m-a urmat și Silvia.

S: Eu m-am îndreptat întâi către Psihologie. Am studiat doi ani la Universitatea Petre Andrei, dar am renunțat și eu, că nu eram suficient de motivată. Apoi, cochetând mereu cu Designul și având înclinația de când eram copil (cât am crescut, am terorizat croitorese, stăteam pe capul lor ore întregi la ele acasă), am zis să văd dacă mi-ar plăcea să am o carieră în domeniul ăsta.

A: Da, spre dezamăgirea inițială a mamei noastre, care ne voia avocat sau notar. Dezamăgire care n-a dispărut cu totul. Bine, ea e mândră de noi, dar undeva a rămas ceva, și-ar fi dorit probabil alt domeniu.

S: Ideea e că poate ar fi fost mai ușor să fi avut, nu știu, un cabinet notarial, ceva mai previzibil.

Primii pași

S: La Universitate am avut un pic de noroc. În ultimul an de master al Ancăi, când eu aveam licența, profesoara noastră coordonatoare a invitat la facultate un critic de modă din București. Acesta a venit și a vizionat lucrările de diplomă ale tuturor. Asta însemna colecții de minim zece ținute cap-coadă. Ei bine, după ce le-a văzut pe toate, le-a selectat pe ale noastre, fără să știe că suntem surori. Iar după ce a aflat că suntem surori, ne-a propus să lucrăm împreună și să creăm un brand.

A: Acel critic de modă a venit cu ideea: “Uite, dom’le, voi v-ați completa foarte bine”. Noi nu ne gândiserăm niciodată la chestia asta…

S: …Și ne-a propus să lucrăm cu el, organiza la vremea aceea un festival la București, dar și o serată. Am acceptat și am găsit o formulă de colaborare.

A: Am participat la o serată la Hilton, Soirees de la Mode, cu diploma Silviei. După asta, ne-a facilitat intrarea la magazinul Cocor, la relansarea lui, unde a fost deschisă o galerie pentru designeri români.

S: Piesele noastre apăreau pe un ecran mare, pe pereții magazinului, știu că mergeam la București și le vedeam, era fain.

A: Acolo am expus colecția mea de la masterat și, practic, astea au fost colecțiile cu care ne-am lansat. Am lucrat cu acel critic cam doi ani. După care, o perioadă, am continuat să prezentăm colecții în cadrul festivalului.

Colecția de la Cocor s-a vândut în prima săptămână, am fost în top trei cel mai bine vânduți designeri, ceea ce pentru noi a fost extraordinar. După asta, am creat prima colecție împreună, pe care am prezentat-o la Avanpremiere”, așa se numea festivalul acela, la Muzeul Național de Artă Contemporană. (Anca)

S:  Am cunoscut atunci tot felul de colegi din București, colaboram cu publicații, cu magazine, cu site-uri. Noi ne-am lansat, cumva, în București, nu în Iași. În Iași nu prea ne cunoștea lumea, pentru că era foarte complicat. Ca deschidere, era o diferență enormă între Iași și București. E și acum, darmite atunci.

Ulterior, ne-am concentrat și pe dezvoltarea pe piața de aici, dar după câțiva ani buni. E greu să începi ceva în domeniul designului vestimentar. Întâi, pentru că trebuie să ai un capital de pornire. Apoi, mai ales în Iași, în Moldova, pentru că nu există foarte mulți designeri care să-și dorească să angajeze tineri absolvenți, pe care să-i crească. Iar aceștia pleacă.

A: Noi am avut de la început un capital, de la părinți, de acasă. Nu foarte mare, dar suficient cât să putem să mișcăm bobul din loc. Asta în primul an. După care, ne-am descurcat. Dar a fost dificil pentru că ar fi trebuit, cumva,  o investiție mult mai mare. În plus, acum doisprezece ani nici nu erau așa de multe oportunități, nici nu erau variantele astea cu firmele de consultanță, cu persoanele care te pot ajuta pe zona pe care n-o stăpânești bine, să-ți facă un plan de afaceri, pe care să-l urmezi și să te dezvolți.

S: Ce a făcut Irina Schrotter cu festivalurile de modă de la Iași a ajutat, pe perioada respectivă, apoi a fost un gap (o ruptură, un decalaj).

A: A ajutat, dar la evenimentele astea tot cei din București sau Cluj erau invitați, nu era neapărat Iașul ridicat sau scos în evidență.

S: Faptul că se petrecea în Iași atrăgea atenția către oraș, dar promovate erau tot branduri din alte părți. Și acolo era tot cu nepotisme, ca în orice alt domeniu, cu circuit închis, în care dacă nu cunoști pe cine trebuie…

A: … Adică nu puteai să te duci tu să te înscrii, că ai terminat Design și ești bun, și-ți dorești să apari în cadrul festivalului. Dacă nu trebuie să fii acolo, nu ești.

Whos Next in Paris

A: Noi aveam aici atelierul, aici lucram, dar la București prezentam colecțiile, acolo le vindeam. Făceam naveta, mergeam să vedem ce se mai întâmplă, să mai vorbim cu colaboratori, să ducem marfă, să luăm…

S:  Și acum țin minte că mulți credeau că suntem din București, ne sunau tot felul de stiliști, de persoane publice și, când le spuneam că suntem din Iași și că putem colabora prin curierat, rămâneau așa… Și ne-ntrebau: ”Păi cum o să trimiteți? Cum o să le primim? E sigur?” Și iată acum, cu pandemia, cât de mult a crescut forma asta de colaborare la distanță.

Abia acum, în 2022, e firesc să ai atelierul oriunde în lume și să colaborezi worldwide, dacă vrei. Dar pe vremea aceea lumea era reticentă. Vedeai, așa, cum se dezumflă, dacă nu erai din București. Era ceva de genul dacă nu ești din București, nu exiști”.

Pe vremea aceea, Ministerul Economiei facilita participarea la un târg expozițional cu vânzare în Paris, „Who’s Next”, așa se numește târgul, care e cam cel mai mare din Europa. Ministerul subvenționa o parte din chiria standului, mi se pare că Irina Schrotter a deschis această portiță. Am participat și noi, după ce am aflat de aceste târguri de la o colegă, designer din București. Vreo patru ani am participat, erau câte două ediții pe an.

A: Pentru noi era mult mai greu decât pentru cei din București. În sensul că aici, local, găseam greu materiale, accesorii. Era foarte greu și pe partea de online, că nu toți furnizorii aveau site-uri. Asta înseamnă și costuri mai mari. Acum e mai ușor, dar atunci… Încă funcționa treaba aia cu agentul care vine la tine cu geamantanul cu mostre. Și era musai să comanzi cantități foarte mari din fiecare variantă, adică să-ți faci niște stocuri, pe care tot musai era să le și valorifici. Dacă nu voiai să faci treaba asta, era foarte complicat să găsești aici altă modalitate de aprovizionare. În București, în schimb, găseai depozite, te duceai și-ți luai cât îți trebuia.

Și mai era ceva complicat pentru noi. Da, se facilita participarea la târguri și se subvenționa mult din costuri, însă doar în cadrul unei secțiuni. Adică nu puteam să particip cu ce-mi place mie cel mai mult să creez. Noi eram pe un alt tip de colecții, un fel de streetwear-cocktail- casual-smart-sexy. Și ca să putem participa a trebuit să ne mulăm pe ce se cerea. Acum o să ne mai restrângem un pic. Avem clientele foarte vechi și fidele și le vom păstra dar n-o să mai dezvoltăm pe toate liniile.

S: Am tot învățat din greșeli. Fiind destul de tinere, mă simțeam ca un iepure rănit, încolțit de vulpi și lupi. Țin minte că după ce stăteam de vorbă cu anumite persoane, mă gândeam, “Doamne, cum sunt oamenii ăștia!” Nu-mi venea să cred.

A: Silvia se referă la faptul că la festivaluri prima care intra (cu o prezentare) era partenera organizatorului. Cei vechi nu plăteau, erau invitați. Noi, în schimb, ăștia noi, plăteam și în numele lor noi. Apoi săreau toți pe masa de protocol a modelelor, de nu le rămânea nici măcar o apă.

Se simte în București așa, o foame, și la propriu și la figurat, o competiție. Am simțit că oamenii erau dispuși să-și vândă mama. Era foarte multă răutate. Dar la târguri au fost și experiențe foarte interesante, am cunoscut foarte mulți oameni, din toată lumea, oameni chiar faini. Vorbim de târgurile de la Paris. Se organizau și niște petreceri foarte faine. Le simțim lipsa. (Silvia)

A: Sunt vreo șapte ani de când nu mai participăm. Ministerul nu a mai finanțat, trebuia să plătești standul pentru vreo trei sau patru zile. Te ajungea undeva pe la 3.000 – 4.000 de euro, iar pe lângă asta mai erau cazarea, biletul de avion și alte cheltuieli.

S: Dacă mergi acolo și ai comenzi de zeci de mii de euro, da, nu e nicio problemă. Și chiar și așa, chiar și cei care aveau asemenea comenzi, tot trăgeau să meargă prin minister. Erau vreo doi-trei din ăștia. (Cea mai mare comandă pe care am avut-o noi a fost de zece mii de euro).

Conceptul A&S Negulescu

A: Încă de la început, noi am prelucrat pielea naturală în diverse forme și volumetrii, pe care le-am integrat în croi și în accesorii complementare. Iar colecțiile noastre au avut un impact foarte mare, de asta am și vândut foarte bine în București. Am fost printre primii designeri, cu toate că eram la început, care au folosit foarte multă piele naturală în colecții.

Cei din București nu înțelegeau foarte bine ce se întâmplă, ce-i cu fetele astea. Bine, eram și destul de naive, noi n-am știut să facem afaceri, iar ăsta era un business.  Ne-au trebuit mai bine de zece ani să învățăm cum merge treaba asta și să căpătăm experiență.

S: Identitatea brandului ne-a creat-o un prieten drag, Roca, din păcate nu se mai află printre noi, și țin minte când ne-a trimis o serie de chestionare și am avut o serie de discuții.

A: El spunea mereu că una dintre noi e lumina și cealaltă e întunericul.

S: Și creația noastră este produsul acestei fuziuni dintre lumină și întuneric. Roca ne-a făcut și logoul care este un înger căzut, după ce ne-a arătat vreo cinci variante.

A: Țin minte că prietena lui ne-a spus atunci că dacă o să vedem una din variante și o să ne placă să o avem și ca tatuaj, atunci aia e cea mai bună.

S: Ne-am promis una alteia că o să ne tatuăm cu această siglă, dar n-am apucat încă. Revenind la brand, multe lumea ne-a spus că suntem negre și scumpe. Negre pentru că lucrăm foarte mult cu negru.

A: Ne plac foarte tare texturile la pielea naturală neagră, ne inspiră treaba asta.

S: Pe vremuri, când am început și veneau doamne la consiliere, le spuneam că le putem creea ținute, chiar și rochii de ocazie accesorizate cu detalii din piele naturală, se uitau la mine de parcă nu înțelegeau. Practic am introdus pielea într-un context nou, inclusiv la rochii de mirese.

Lucrăm piese foarte versatile, care merg în foarte multe ocazii. Poți să porți aceeași rochie de dimineață până seara, accesorizând-o diferit. Poți să mergi și la job, și la un cocktail, sau chiar la un festival sau la un concert. (Anca)

A: În cele două luni de lockdown am închis, evident. Apoi, după ce-am redeschis, am început să lucrăm mai multe ținute de zi, să remixăm, să ne întoarcem cumva la origini. Am deschis un magazin fizic aici, în Iași.

S: Nouă, pandemia asta ne-a dat cumva și un refresh. Mi se pare că a avut efecte pozitive, pentru că intraserăm într-un cerc din ăla în care lucram foarte mult pe comandă, pentru ținute de ceremonie. Pentru că, la noi, femeile asta caută. Sunt dispuse să investească mult pe segmentul ăsta: am o nuntă… Pe ținute pentru evenimente special. În schimb, pe ținute de zi cu zi, mai puțin. Că, na! Sunt coloșii ăștia, ca Zara… Și atunci, văzând că pandemia a întrerupt ceremoniile, am reînceput să lucrăm colecții și piese exact pe sufletul nostru.

IAȘUL natal

A: A fost o perioadă mai tristă pentru Iași, mi-aduc aminte, cred că aveam în jur de 20 de ani, cu tinerii plecați, străzile distruse, fără spații verzi, Copoul neîngrijit. Dar Copoul a fost mereu unul dintre cele mai frumoase cartiere, și nu doar din Iași. Chiar la Radio Guerrilla am auzit un bucureștean care a fost la Iași și numea Copoul ca fiind unul dintre cele mai frumoase cartiere din țară.

Cam acum opt ani a început să se simtă o schimbare, odată cu complexul Palas. Iar în prezent stăm foarte bine aici, mi se pare foarte ok Iașul, din multe puncte de vedere. Sunt multe evenimente culturale, multe locații în care poți să mergi…

S: …Dacă ar fi să mă mut, nu m-aș muta în niciun caz în București. Poate, undeva, în Spania, m-aș muta. Dar îmi place Iașul. Îmi place câte poți să faci acum aici, câte locuri sunt, câți străini vin acum, câte galerii, proiecte, sunt multe. Când aveam 20 de ani, aveai un club, mai puteai să mergi la teatru, la o discotecă. Și cam atât.

Locurile favorite

S: Dacă ai fi un prieten care n-a mai fost în Iași, te-aș duce în primul rând la Gist, să bem o cafea, că e viciul meu preferat.

A: Eu te-aș duce în Grădina Botanică și, dacă ar fi deschis, te-aș duce și la atelierul lui Felix Aftene.

S: Fiind familiste, în ultimii ani nu am avut o viață socială de genul cafenele, baruri. Dar, dacă e să ies cu prieteni, aș merge la o cafenea de calitate sau, dacă e vorba de alcool, te-aș duce la Dead Soldier, un cocktail bar pe Cuza Vodă. E cu circuit închis, cu programare pe Facebook, primești o parolă, suni la o ușă la ei. E inspirat din perioada prohibiției americane. Am fost o singură dată și mi-a plăcut foarte mult.

A: Sunt câteva locuri, nu așa multe ca în București sau Cluj, dar sunt.

S: Mai e și Palas, deși eu sunt cam sătulă de Palas. Fiul meu vrea mereu acolo, că sunt jucării de cumpărat și spații verzi, dar nu-i zona mea preferată. Pentru plimbare prefer Parcul Copou, Grădina Botanică.

Ce nu ne place

S: Au fost perioade în care am fost dezamăgită de oraș, că ne-a trebuit atâta timp să ne dezvoltăm. Dar asta e tot vina noastră, cine ne-a pus să facem alegerile astea? Sau de ce n-am ieșit la vot? Și nu-mi place izolarea asta a Iașului. Dacă pleci la drum, fără autostrăzi…

A: Eu stau în Sărărie. Acolo e foarte liniștit, dar unde stau eu nu e asfaltat, nu este canalizare. Am fosă. Și locuiesc la cinci minute de Universitate. Și iarna, și primăvara, e dezastru.

Dar îl iubim oricum

A:  După ce am fondat împreună brandul, am avut o perioadă în care am putut alege: să rămânem aici, sau să plecăm, să plecăm din țară. Am ales să rămânem aici, pentru că eram deja amândouă implicate în relații de foarte mulți ani. Soții noștri au și ei familii aici, ambii fac parte din familii foarte numeroase. Noi o avem doar pe mama, pe care o puteam lua și ne puteam muta împreună, dacă voiam. Apoi, după ce au apărut copiii, ne-am dat seama că Iașul e un oraș bun să-și crești copiii. Școlile sunt ok, chiar dacă ne-am plâns noi de Negruzzi, dar sunt multe școli bune și de stat, și private, au ce să facă copiii.

S: Și anturajul de prieteni a contat, avem prieteni vechi, chiar și din adolescență. Plus că au apărut între timp tot felul de oportunități. Am avut mult teren în zona Bucium, dar nu ne-am mutat acolo, din cauza distanței și a aglomerației. M-aș muta, dar tot în Copou. Poate într-o zonă mai liniștită, deși îmi place freamătul ăsta, al orașului, îmi place că ies pe poartă, cu copilul de mână, el cu trotineta, și am plecat în Copou, la Beerzone sau să ne tragem cu bicicleta sau cu trotineta în parc. Îmi place că am accesul ăsta atât de comod.

A: Da, ne iubim orașul. Sunt multe de îmbunătățit și de lucrat, dar deja se simte o evoluție fantastică.

S: Da, îl iubim! E orașul nostru!

Distribuie